کد مطلب:41671 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:205

برترین موجود











روزی پیامبر خدا(ص) فرمود:

خداوند متعال، هیچ آفریده ای را برتر گرامیتر از من نیافریده است.

پرسیدم: ای فرستاده خدا! شما افضلید یا جبرئیل؟

فرمود: علی! پروردگار متعال، پیامبران خود را حتی بر نزدیكترین فرشتگانش برتری داده است. و از میان آنان، مرا از همه افضل شمرده است. آنگاه فرمود:

پس از من مقام تو و امامان معصوم از همگان برتر خواهد بود. فرشتگان، خدمتگذاران ما و كارپردازان (شیعیان و) علاقه مندان ما هستند. فرشتگانی كه حاملان عرش (قدت و عظمت) الهی اند پیوسته بر حمد و ستایش پروردگار مشغولند و بهر دوستداران ما استغفار می كنند.

علی! اگر آفرینش ما نبود، نه آدم و نه حوا، نه بهشت و نه دوزخ، نه آسمان و نه زمین... (هیچكدام) لباس هستی نپوشیده بودند و در صفحه وجود ظاهر نمی گشتند، پس چگونه ما از فرشتگان افضل نباشیم ؛ در حالی كه از نظر معرفت حق و پرستش او، بر همه آنها سبقت و پیشی داشته ایم؟!

قال امیر المومنین: قال رسول الله (ص) ما خلق الله عزوجل خلقا افضل منی و لا اكرم

[صفحه 74]

عیه منی... فقلت: یا رسول الله (ص)! فانت افضل او جبرئیل؟

فقال: یا علی! ان تبارك و تعالی فضل انبیاه المرسلین علی مالئكته المقربین و فضلنی علی جمیع اللنبیین و المرسلین و الفضل بعدی لك یا علی! و للائمه من بعدك و ان الملائكه اخدامنا و خدام محبینا، یا علی! الذین یحملون الفرش و من حوله یسبحون بحمد ربهم و یستغفرون للذین آمنوا بولایتنا، یا علی! لو لا نحن، ما خلق الله آدم و لا حوا و لا الجنه و لا النار و لا السما و لا الارض فكیف لانكون افضل من الملائكه و قد سبقنا هم الی معرفه ربنا و تسبیحه و تهلیله و تقدیسه...؟[1] .

[صفحه 75]



صفحه 74، 75.





    1. احقاق الحق، ج 5، ص 91؛ بحار، ج 18، ص 345 و ج 26، ص 335 و ج 60، ص 303.